KULTUR, FRITID & IDRÆT

Furesø er kendt som en førende kultur-, idræts- og fritidskommune. Vi sikrer at budgettet til dette er tilsvarende stort.

I Furesø trives både unge og ældre med kulturaktiviteterne

Nyhedsmagasinet Danske Kommuner har sammenlignet de 98 kommuner på ni parametre. Furesø er kommet ind på en klar førsteplads som årets førende kultur- idræts-og fritidskommune i 2020.

I opgørelsen er der set på kommunernes udgifter til kultur, sport og fritid, andel af beskæftigede indenfor kultur og fritid, andel af elever i musikskolerne, antal udlån, besøg og aktive lånere på folkebiblioteker, kommunernes udgifter til folkeoplysning samt andel af befolkningen, der er medlem af en idrætsforening. Denne placering vil vi fastholde.

Hele herligheden koster 3% af det samlede kommunale budget. Pengene skaber livsglæde og sociale relationer af meget højere værdi. Psykisk og fysisk skaber samvær og aktivitet værdi for alle deltagere.

Alligevel er det nødvendig løbende at vurdere værdien og kvaliteten af de enkelte indsatser, men det er vigtigt at huske at få penge gør en ret stor gavn.

Aktiviteterne sparer penge på andre kommunale konti, når borgerne har et godt helbred og er mindre syge.

Besparelser har desværre ramt området år for år, senest med nedlæggelsen af egnsteateret Undergrunden.